Uutiset

Viisitoistavuotiaat harjoittelevat pelastamaan itsensä ja muut - Nou Hätä! kampanjoi nuorten poistumisturvallisuuden puolesta

11.2.2014

Bongaa EXIT -slogan muistuttaa, että aina on fiksua tietää kaksi tietä turvaan. Kahdeksasluokkalaisille suunnatun Nou Hätä! -kampanjan teemana on tänä vuonna poistumisturvallisuus. Nou Hätä! -kampanjaan odotetaan jälleen lähes 40000 osallistujaa yli 400 koulusta. Kampanja järjestetään kahdeksannentoista kerran ja se on tavoittanut jo puoli miljoonaa nuorta.

exit.png
Toisinaan tiedotusvälineet kertovat hyvin traagisistakin onnettomuuksista, joita on tapahtunut nuorten keskuudessa. Todellisessa hädässä on elintärkeää säilyttää malttinsa ja toimia oikein. Nou Hätä! -kampanjan tarkoituksena on, että yläkouluikäiset kiinnostuvat ehkäisemään onnettomuuksia ja osaavat toimia onnettomuustilanteessa tehokkaasti.

Missä ihminen liikkuu tai oleskelee, hänen on aina hyvä tietää ainakin kaksi tietä turvaan. Ostoskeskukset, nuorisotilat, elokuvateatterit, koulu ja muut ympäristöt ovat usein hämmästyttävän sokkeloisia – varsinkin hädän ja pimeyden hetkellä. Tulipalon tai muun hätätilanteen varalta olisi fiksua tietää nopea tie ulos. Uloskäyntien löytämistä helpottaa, jos muistaa etukäteen silmäillä poistumisreittien merkkejä.

Vuosittaisen Nou Hätä! -kampanjan teemana on tänä vuonna poistumisturvallisuus. Bongaa EXIT -teemaan kahdeksasluokkalaisia johdattelevat kampanjan opetusmateriaalit, sosiaalisen median kanavat sekä tietenkin Bongaa EXIT -nettipeli, joka avataan tänään 112-päivänä. Peli on ladattavissa Google Playstä ja App Storesta sekä pelattavissa Facebookissa.

Poistumistiet ovat tärkeä osa paloturvallisuutta. Jokaisen tulisi esimerkiksi kouluun tai elokuviin mennessään etsiä varmuuden vuoksi kaksi poistumistietä. Kun savu täyttää tilan, vihreän valon löytäminen voi olla vaikeata. Sisääntulo ei ole ainoa väylä ulos vaan aina löytyy toinenkin tie turvaan. Poistumistiet tulee pitää vapaina.

Nou Hätä! -kampanja on 18 vuoden aikana tavoittanut puoli miljoonaa nuorta. Kampanjan opeilla nuoret ovat lukemattomissa tilanteissa sekä ehkäisseet tulipaloja että toimineet hätätilanteissa oikein.

Kampanjan järjestävät pelastuslaitokset ja SPEK yhteistyössä sisäasiainministeriön, Opetushallituksen, Pelastusopiston, pelastusliittojen ja Suomen Palopäällystöliiton kanssa. Kampanjan rahoittaa Palosuojelurahasto. Yritysyhteistyökumppanina on vakuutusyhtiö LähiTapiola.